Just another WordPress.com site

Առցանց դասեր և առաջադրանքներ Միջին և Ավագ դպրոցների հեռավար ուսուցմամբ սովորողների համար. լեզվական կառուցվածքներ

2-ը հոկտեմբերի 2018, Միջին դպրոցի համար

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2018/10/02/%D5%B0%D5%A5%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80- %D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%B8%D6%82%D6%81%D5%B4%D5%A1%D5%B6-%D5%A1%D5%BC%D5%A1%D5%BB%D5%A1%D5%A4%D6%80%D5%A1%D5%B6%D6%84-%D5%A1%D5%B6%D5%A3%D5%AC%D5%A5%D6%80/

 

30-ը սեպտեմբերի 2018  Ավագ դպրոցի համար

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2018/09/30/%D5%A4%D5%A1%D5%BD-%D5%A1%D5%BC%D5%A1%D5%BB%D5%A1%D5%A4%D6%80%D5%A1%D5%B6%D6%84-%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D5%A3-%D5%A4%D5%BA%D6%80%D5%B8%D6%81%D5%AB-%D5%B0%D5%A5%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80-%D5%B8%D6%82/

 

18-ը սեպտեմբերի, 2018  5-րդ դասարանի համար

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2018/09/18/%D5%A1%D5%BC%D5%A1%D5%BB%D5%A1%D5%A4%D6%80%D5%A1%D5%B6%D6%84-5-%D6%80%D5%A4-%D5%A4%D5%A1%D5%BD%D5%A1%D6%80%D5%A1%D5%B6%D5%AB-%D5%B0%D5%A5%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80-%D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%B8%D6%82/

 

18-ը սեպտեմբերի 2018 Միջին դպրոցի համար

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2018/09/18/%D5%B4%D5%AB%D5%BB%D5%AB%D5%B6-%D5%A4%D5%BA%D6%80%D5%B8%D6%81%D5%B8%D6%82%D5%B4-%D5%B0%D5%A5%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80-%D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%B8%D6%82%D6%81%D5%B4%D5%A1%D5%B4%D5%A2-%D5%BD%D5%B8/

 

9-ը սեպտեմբերի 2018 Ավագ և Միջին դպրոցների համար

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2018/09/09/the-first-taskfor-the-students-of-distance-learning-%D5%B0%D5%A5%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80-%D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%B8%D6%82%D6%81%D5%B4%D5%A1%D5%B4%D5%A2-%D5%BD%D5%B8%D5%BE%D5%B8%D6%80%D5%B8%D5%B2/

Առաջադրանք 2018-ի մարտի 23-ին

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2018/03/22/%D5%A1%D5%B6%D5%A3%D5%AC%D5%A5%D6%80%D5%A5%D5%B6%D5%AB-%D5%B0%D5%A5%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80-%D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%B8%D6%82%D6%81%D5%B8%D6%82%D5%B4-%D5%B4%D5%AB%D5%BB%D5%AB%D5%B6-%D6%87-%D5%A1/

Ուսումնական նյութ 2018-ի մարտի 1-ին

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2018/03/01/%D5%B8%D5%BD%D5%B8%D6%82%D5%B4%D5%B6%D5%A1%D5%AF%D5%A1%D5%B6-%D5%B6%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%A9-%D5%B0%D5%A5%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80-%D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%B8%D6%82%D6%81%D5%B4%D5%A1%D5%B4%D5%A2/

Առաջադրանք փետրվարի 8-ին Ավագ դպրոց

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2018/02/08/%D5%A1%D5%B6%D5%A3%D5%AC%D5%A5%D6%80%D5%A5%D5%B6%D5%AB-%D5%A1%D5%BC%D5%A1%D5%BB%D5%A1%D5%A4%D6%80%D5%A1%D5%B6%D6%84-%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D5%A3-%D5%A4%D5%BA%D6%80%D5%B8%D6%81%D5%AB-%D5%B0%D5%A5%D5%BC/

Առաջադրանք փետրվարի 8-ին Միջին դպրոց

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2018/02/08/%D5%A1%D5%B6%D5%A3%D5%AC%D5%A5%D6%80%D5%A5%D5%B6%D5%AB-%D5%A1%D5%BC%D5%A1%D5%BB%D5%A1%D5%A4%D6%80%D5%A1%D5%B6%D6%84-%D5%B4%D5%AB%D5%BB%D5%AB%D5%B6-%D5%A4%D5%BA%D6%80%D5%B8%D6%81%D5%AB-%D5%B0%D5%A5/

Առաջադրանք փետրվարի 2-ին

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2018/02/02/%D5%A1%D5%BC%D5%A1%D5%BB%D5%A1%D5%A4%D6%80%D5%A1%D5%B6%D6%84-%D5%B0%D5%A5%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80-%D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%B8%D6%82%D6%81%D5%B4%D5%A1%D5%B4%D5%A2-%D5%BD%D5%B8%D5%BE%D5%B8%D6%80/

Առաջադրանք հունվարի 11-ին

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2018/01/11/%D5%A1%D5%AE%D5%A1%D5%AF%D5%A1%D5%B6%D5%B6%D5%A5%D6%80%D5%AB-%D5%B0%D5%A1%D5%B4%D5%A5%D5%B4%D5%A1%D5%BF%D5%A1%D5%AF%D5%A1%D5%B6-%D5%AF%D5%A1%D5%BC%D5%B8%D6%82%D6%81%D5%BE%D5%A1%D5%AE%D6%84%D5%B6%D5%A5/

Առաջադրանք դեկտեմբերի 6-ին Միջին դպրոց

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2017/12/06/%D5%A1%D5%BC%D5%A1%D5%BB%D5%A1%D5%A4%D6%80%D5%A1%D5%B6%D6%84-%D5%B4%D5%AB%D5%BB%D5%AB%D5%B6-%D5%A4%D5%BA%D6%80%D5%B8%D6%81%D5%AB-%D5%B0%D5%A5%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80-%D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%B8/

Առաջադրանք դեկտեմբերի 6-ին Ավագ դպրոց

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2017/12/06/%D5%A1%D5%BC%D5%A1%D5%BB%D5%A1%D5%A4%D6%80%D5%A1%D5%B6%D6%84-%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D5%A3-%D5%A4%D5%BA%D6%80%D5%B8%D6%81%D5%AB-%D5%B0%D5%A5%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80-%D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%B8%D6%82/

Ուսումնական նյութ-առաջադրանք նոյեմբերի 13-ին Միջին և Ավագ դպրոցների համար

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2017/11/13/%D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%B8%D6%82%D5%B4%D5%B6%D5%A1%D5%AF%D5%A1%D5%B6-%D5%B6%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%A9-%D5%B4%D5%AB%D5%BB%D5%AB%D5%B6-%D6%87-%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D5%A3-%D5%A4%D5%BA%D6%80%D5%B8%D6%81%D5%B6/

Ուսումնական նյութ միջին և Ավագ դպրոցների համար հոկտեմբերի 19

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2017/10/19/%D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%B8%D6%82%D5%B4%D5%B6%D5%A1%D5%AF%D5%A1%D5%B6-%D5%B6%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%A9-%D5%A1%D5%BC%D5%A1%D5%BB%D5%A1%D5%A4%D6%80%D5%A1%D5%B6%D6%84-%D5%B4%D5%AB%D5%BB%D5%AB%D5%B6-%D6%87/

Առաջադրանք Ավագ դպրոցի համար, հոկտեմբերի 10

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2017/10/10/%D5%B0%D5%A5%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80-%D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%B8%D6%82%D6%81%D5%B8%D6%82%D5%B4-%D5%A1%D5%BC%D5%A1%D5%BB%D5%A1%D5%A4%D6%80%D5%A1%D5%B6%D6%84-%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D5%A3-%D5%A4%D5%BA/

Առաջադրանք Միջին դպրոցի համար, հոկտեմբերի 10

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2017/10/10/%D5%B0%D5%A5%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80-%D5%AF%D6%80%D5%A9%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-%D5%A1%D5%BC%D5%A1%D5%BB%D5%A1%D5%A4%D6%80%D5%A1%D5%B6%D6%84-%D5%B4%D5%AB%D5%BB%D5%AB%D5%B6/

Առաջադրանք Ավագ դպրոցի համար, սեպտեմբերի 16

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2017/09/16/distance-teaching-learning-english-high-school-the-3rd-task/

Առաջադրանք Միջին դպրոցի համար, սեպտեմբերի 6

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2017/09/06/%D5%AE%D5%A1%D5%B6%D5%B8%D5%A9%D5%A1%D5%B6%D5%B8%D6%82%D5%B4-%D5%A5%D5%B4-%D5%B4%D5%AB%D5%BB%D5%AB%D5%B6-%D5%A4%D5%BA%D6%80%D5%B8%D6%81%D5%AB-%D5%B0%D5%A5%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80-%D5%B8%D6%82/

Առաջադրանք-ուսումնական նյութ Ավագ դպրոցի համար, սեպտեմբերի 6

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2017/09/06/%D5%B0%D5%A5%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80-%D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%B8%D6%82%D6%81%D5%B8%D6%82%D5%B4-%D5%BD%D5%A5%D5%BA%D5%BF%D5%A5%D5%B4%D5%A2%D5%A5%D6%80%D5%AB-6/

Հեռավար ուսուցման անգլերենի առաջին առաջադրանքը, սեպտեմբերի 5-ին

https://ganjalyanyura.wordpress.com/2017/09/05/the-first-english-lesson-of-distance-education-%D5%B0%D5%A5%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80-%D5%AF%D6%80%D5%A9%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%A1%D5%B6-%D5%A1%D5%BC%D5%A1%D5%BB%D5%AB%D5%B6-%D5%A1%D5%B6/

 

Ուսումնական նյութ – առաջադրանք Միջին և Ավագ դպրոցի հեռավար ուսուցմամբ սովորողների համար. հոկտեմբերի 18, 2017

Հոկտեմբերի 18

Թեմա. Բայական տարբեր ժամանակաձևերով տարբեր տիպերի հարցեր տալը

Այն սովորողները, ովքեր լավ գիտեն հարցեր տալը, կարող են մի անգամ կարդալ, համոզվել դրանում և սկսել առաջադրանքը կատարելը: Նրանք, ովքեր լավ չգիտեն հարցեր տալը, մի քանի անգամ պետք է կարդան այս նյութը և վերադառնան նյութին առաջադրանքները կատարելու ժամանակ: Հուսով եմ, որ այս ուսումնական նյութ – առաջադրանքը կատարելով ձեռք կբերեք անգլերենի ամենակարևոր լեզվական ունակություններից մեկը՝ հարցեր տալը: Սա մի թեմա է, որը միշտ ուղեկցում է լեզու սովորողին՝ անկախ նրանից, թե որ դասարանում է, կամ էլ համալսարանի ո՞ր կուրսում է սովորում:

Simple Present

The Sun rises in the East.

We copy out the new words while reading an English book.

 

Ընդհանուր հարց – General Question

Does the Sun rise in the East? – Արևը ծագում է արևելքու՞մ:

Do we copy out the new words while reading an English book?

Հատուկ հարցեր – Special Questions

Հատուկ հարցերն ուղղվում են նախադասության առանձին անդամներին և կազմվում են who-ով, what-ինչ, when-երբ, how-ինչպես, how often-որքան հաճախ, how many-քանի, how much-որքան, who… with-ում հետ, what …with -ինչով, where-որտեղ, why-ինչու, which – ո՞ր հարցական բառերով:

Ի՞նչն է ծագում արևելքում: – What rises in the East? (do, does օժանդակ բայերը չեն գործածվում, երբ հարցն ուղղվում է ենթակային):

What does the Sun do? Ի՞նչ է արևն անում:

Where does the Sun rise? Որտեղ է արևը ծագում:

Who copies out the new words while reading an English book? Ո՞վ է դուրս գրում նոր բառերը անգլերեն գիրք կարդալիս:

What do we do while reading an English book? Ի՞նչ ենք անում անգլերեն գիրք կարդալիս: (հարցն ուղղեցինք copy out բառին: )

Which words do we copy out while reading an English book? Ո՞ր բառերն ենք դուրս գրում անգլերեն գիրք կարդալիս: (Հարցն ուղղեցինք new բառին:)

What do we copy out while reading an English book? Ի՞նչն ենք դուրս գրում անգլերեն գիրք կարդալիս:

When do we copy out the new words?  Ե՞րբ ենք դուրս գրում նոր բառերը:

 

Այլընտրանքային հարցեր – Alternative Questions

Այլընտրանք կարելի է առաջարկել նախադասության ցանկացած անդամին՝ իհարկե տրամաբանության սահմաններում:

Does the Sun rise in the East or does the Moon? Արևն է ծագում արևելքում, թե՞ լուսինը:

Does the Sun rise or set in the East? Արևը ծագու՞մ է, թե՞ մայր է մտնում Արևելքում:

Does the Sun rise in the East or in the West? – Արևը ծագում է արևելքու՞մ, թե՚՚՞ արևմուտքում:

 

Do we copy out the new words while reading an English book or does our teacher? –Մե՞նք ենք դուրս գրում նոր բառերը անգլերեն գիրք կարդալիս, թե՞ մեր ուսուցիչը:

Do we copy out or translate the new words while reading an English book? – Մենք դուրս ենք գրում, թե թարգմանում ենք նոր բառերը անգլերեն գիրք կարդալիս:

Do we copy out the new or already known words while reading an English book? – Մենք դուրս ենք գրում նո՞ր թե արդեն ծանոթ բառերը անգլերեն գիրք կարդալիս:

Do we copy out the new words or expressions while reading an English book? Մենք դուրս ենք գրում նոր բառե՞րը, թե՞ արտահայտությունները անգլերեն գիրք կարդալիս:

 

Անջատական կամ պոչավոր հարց – Disjunctive Questions or Question Tags

The Sun rises in the East, doesn’t it? – Արևը ծագում է արևելքում, այդպես չէ՞:

The Sun doesn’t rise in the West, does it?

 

We copy out the new words while reading an English book, don’t we? …, այդպես չէ՞:

We don’t copy out the new words while reading an English book, do we? …այդպես չէ՞:

 

 

Առաջադրանք

 

Write down these sentences and form as many questions as you can in the way I did with my sample sentences. You should also translate your questions into Armenian in the way I did.

 

  1. The teacher explains new grammar phenomena to us.
  2. We translate interesting English texts into Armenian.
  3. Every morning I drink a cup of tea before going to school.
  4. My sister speaks two foreign languages.

 

 

 

 

Հոկտեմբերի 10-ի առաջադրանքը Ավագ դպրոցի սովորողների համար

I.Կարդալ տեքստը և ընտրել հարցերի ճիշտ պատասխանը

Read the text and choose the right answer to the questions

The Smartest Animal

Once there was a farmer in Lori. Every morning and every evening he plowed (վարում էր) his field with his buffalo (եզ).

One day a wolf saw the farmer and his buffalo working. The wolf was surprised to see a big animal listening to a small animal. He wanted to know more about the buffalo and the man.

After the man had gone home, the wolf spoke to the buffalo. “You are so big and strong. Why do you do everything that the man tells you?” the wolf asked. The buffalo answered, “Oh, the man is very intelligent (խելացի).” The wolf asked, ”Can you tell me how intelligent the man is?” “No, I can’t tell you,” said the buffalo, “but you can ask the man.”

So the next day, the wolf said to the man, “Can I see your intelligence?” The man answered, “It’s at home.” “Can you go home and get it?” asked the wolf. “Yes,” said the man, “but I am afraid that you will kill my buffalo when I am not here. Can I tie you to a tree?”

After the man had tied the wolf up, he didn’t go home to get his intelligence. He took his stick (ճիպոտ) and began hitting the wolf. He was hitting and saying, “Now you know my intelligence. Can you see it?”

 

1.The wolf was surprised to see a big animal listening to a small animal

  1. a) because in animal world big animals usually obey small ones
  2. b) small animals usually obey big ones
  3. c) animals don’t obey one another

 

2.The buffalo admitted the man’s superiority because

  1. a) the man was very clever
  2. b) the man was very strong
  3. c) the man was from Lori

 

  1. The wolf didn’t understand that intelligence
  2. a) was something that couldn’t be seen
  3. b) was eaten with mutton
  4. c) was usually owned by buffaloes

 

  1. The moral of the fable is:
  2. a) an early bird catches the worm
  3. b) if you have strength you don’t need any intelligence
  4. c) you don’t have to be very strong if you are very intelligent

 

  1. Use the correct form of intelligent in each of the sentences.

Օգտագործեք intelligent բառի ճիշտ ձևերը տրված նախադասություններում:

intelligent, intelligence, intelligently

1.The man in the story was very —- .

  1. He acted very —- when he tied up the wolf.
  2. The buffalo knew about the man’s —- .
  3. It was not very —- of the wolf to let the man tie him up.

III. Choose the correct additions to fill in the gaps

Ընտրեք ճիշտ ձևերը իրենց տեղերում:

Last summer I …1… to Ujan to spend my vacations there. My grandmother …2… me very warmly. The best time …3… to Ujan is, of course, August when peaches are ripe. They are so juicy and delicious in the orchards of Ujan. I had a very good time there with my village friends. Every day we went to the river and …4… there. I was sorry to return to Yerevan when it was time to start a new school year.

 

  1. a) was going b) went c) have gone
  2. a) met b) will meet c) is meeting
  3. a) is going b) to go    c) goes
  4. a) swim b) is swimming c) swam

 

  1. Choose the correct words or word combinations.

Ընտրեք ճիշտ բառերն ու բառակապակցությունները:

1.  I feel very well because I went to bed early … .

a) this evening b) tonight c) last night

2.  My mother will come home at 6 o’clock … evening.

a) in this b) this c) on this

3. The sun …. In the East.

a) rises always b) is always rising c) always rises

4. What …. On Sundays?

a) do Mary usually does b) Mary usually does c) does Mary usually do

 

  1. Match the lines of the columns Համապատասխանեցրեք թվով նախադասությունները տառերով նախադասություններին

 

1. I am very tired a. I haven’t got a single free minute
2. I am very busy b. If only you could give me a glass of water
3. I am very thirsty c. I am exhausted
4. I am free now d. I can be at your disposal

 

Միջին դպրոցի սովորողների առաջադրանքը. հոկտեմբերի 10-ին.

  1. The Ant and the Cicada

The ant is working all day long. He is gathering food for winter. The cicada isn’t working. She is dancing and singing. The sun is shining and she is very happy. She can find food in the field. She can sleep on a flower. Suddenly she sees the ant. The ant is bringing food to his anthill. The cicada says, “What are you doing? Come and dance with me.”

  1. True or False? Եթե նշված նախադասությունը ճիշտ է, ապա ընտրիր true բառը, եթե սխսլ է՝ False-ը։
  2. The ant is sleeping all day long.
  3. a) true b) false
  4. The cicada likes singing and dancing.
  5. a) true b) false
  6. The ant is gathering food for his family.
  7. a) true b) false

III. «The ant and the Cicada» տեքստը ընթերցելուց հետո ընտրիր այն ասացվածքը, որը համապատասխանում է

տեքստին.

ա) Ամեն մի փայլող բան ոսկի չէ։ All is not gold that glitters.

բ) Շուտ վեր կացող հավն է

կուտն ուտում։

An early bird catches the worm.

գ) Ծիծաղում է նա, ով վերջինն է ծիծաղում։

He who laughs last, laughs

laughs best.

  1. Շարունակիր և վերջացրու “The Ant and the Cicada” տեքստը 4-5 նախադասությամբ։

Ավագ դպրոցի սովորողների սեպտեմբերի 6-ի ուսումնական թեմա-առաջադրանքը

Երեկ ուղարկած ձեր տեքստերից երևաց, որ անգլերենի շաղկապները չգիտեք: Այդ պատճառով էլ այսօր կսովորեցնեմ մի քանի կարևոր շաղկապների և կապող բառերի  կիրառությունը: Շաղկապների իմացությունը կարևոր է նաև քննություններ հանձնելու համար: From your yesterday’s texts I understood that you don’t know the English conjunctions which are very important for fluent speech. Therefore, I am going to teach you the most common English conjunctions. Knowing conjunctions is also important for taking English exams.
Շաղկապներ և կապող բառեր, արտահայտություններ Conjunctions and linking words and expressions
«չնայած» , երբ գործածվում է երկրորդական նախադասության մեջ:Չնայած եղանակը վատն էր, նրանք գնացին էքսկուրսիա քաղաքից դուրս:

 

Ես շարունակեցի աշխատել, չնայած շատ հոգնած էի:

Այստեղ գրիր քո օրինակները:

Though, althoughAlthough the weather was bad they went on an excursion to the country.

 

I went on working, though I was very tired.

 

Here you can write your own 2 examples.

«Չնայած», երբ պարզ նախադասության մեջ է գործածվում:Չնայած անձրևին նրանք գնացին էքսկուրսիա քաղաքից դուրս:

Բայց, եթե ուզենանք ասել. «Չնայած անձրև էր գալիս, …», ապա պետք է օգտագործել though կամ although

Քո օրինակները.

despite” when it is used in simple sentences.

Despite the rain they went on an excursion to the country.

Although it was raining …

 

 

Your examples:

Ուստի, այդ պատճառով, ահա թե ինչու…,Սրանք գործածվում են, երբ տրամաբանական շարունակություն կա խոսքում:

Նրա ավտոմեքենան փչացավ  ճանապարհին. ահա թե ինչու նա ուշացավ  հանդիպումից:

Քո օրինակները.

 

Therefore, that’s why…

 

Something went wrong with his car, that’s why he was late for the meeting.

…therefore, he was late for the meeting.

 

Your examples:

 

 

Միջին դպրոցի սովորողների սեպտեմբերի 6-ի առաջադրանքը

Ծանոթանանք. իմ անուն ազգանունն է՝ Յուրա Գանջալյան

Ես ուզում եմ որոշ տեղեկություններ իմանալ ձեր մասին:

Պատասխանեք այս հարցերին

What is your full name?

2.      When and where were you born?

3.      Which grade student are you?

4.      What is the reason for which you have decided to continue your education in a distance way?

5.      What are your interests? Which school subjects are you interested in? Can you tell me a few words about your favorite occupation?

 

Պատասխանները ուղարկեք այս հասցեով՝ y.ganjalyan@mskh.am

Ես ձեր սխալները կուղղեմ, կբացատրեմ: Դուք արդեն ուղղված տեքստը իմ բացատրություններով կհրապարակեք ձեր բլոգում:

 

 

 

An Interactive English Lesson with its Activities

Անգլերենի ինտերակտիվ դաս իր գործնական հարցաշարով

Նախատեսված է 10-11-րդ դասարաններում սովորողների համար

Անգլերենին վերաբերող գիտելիքների ու հմտությունների ստուգման բոլոր հարցաշարերում իրենց կայուն տեղն են զբաղեցնում պայմանական նախադասությունների երեք տիպերը: Սիրելի սովորող, հարկ է, որ դու կարողանաս գործածել այդպիսի նախադասությունները քո գրավոր և բանավոր խոսքում: Հուսով եմ, որ այս դասը արդյունավետ օգնություն կլինի քեզ համար, քանի որ այն հիմնված է օտար լեզվի յուրացման հաղորդակցական սկզբունքի վրա:

The first type of conditional sentences

Պայմանական նախադասությունների առաջին տիպը

 

Անգլերենի գլխավոր նախադասությունը ապառնի ժամանակում է, իսկ երկրորդականը` ներկա: Պայմանն իրական է:

If I see Tom, I will invite him to my birthday party. Եթե ես տեսնեմ Թոմին, կհրավիրեմ նրան իմ ծննդյան օրվա հավաքույթին:

If the weather is fine, we will go to the country for the week-end.

Եթե եղանակը լավը լինի, մենք կգնանք քաղաքից դուրս շաբաթվա վերջին:

The second type of conditional sentences

Պայմանական նախադասությունների երկրորդ տիպը  

Պայմանն իրական չէ: Անգլերենի գլխավոր նախադասությունը անցյալի ապառնի ժամանակաձևում է, իսկ պայմանի երկրորդականը` անցյալ: Հարկ է նշել, որ to be բայը were ձևում է բոլոր դեմքերի եզակի և հոգնակի թվերի համար: Հետաքրքիրն այն է, որ այս տիպի պայմանական նախադասություններում անցյալ ժամանակի հետ կարող են գործածվել ներկա և ապառնի ժամանակային պարագաներ: Այս կետում այն նմանվում է հայերենի ըղձական եղանակին:

If he were here now, he would help us willingly. Եթե նա այստեղ լիներ հիմա, ապա սիրով կօգներ մեզ:

If you came to our party tomorrow, you would enjoy yourself greatly. Եթե գայիր մեր հավաքույթին վաղը, մեծ բավականություն կստանայիր:

The third type of conditional sentences

Երրորդ տիպի պայմանական նախա

Պայմանը իրական չէ: Անգլերենի գլխավոր նախադասությունը «ապառնի վաղակատար անցյալում – Future perfect in the past» ժամանակաձևում է, իսկ երկրորդականը` անցյալ վաղակատար – Past perfect:

 

If he had been here yesterday, he would have helped us willingly. Եթե նա այստեղ եղած լիներ երեկ, հոժարակամ օգնած կլիներ մեզ:

If you had come to our party last week, you would have enjoyed yourself greatly. Եթե դու եկած լինեիր մեր հավաքույթին անցյալ շաբաթ, մեծ բավականություն ստացած կլինեիր:

Այս բացատրական նախաբանից հետո սկսում ենք մեր ինտերակտիվ դասը.

Առաջին տիպ

Կառչում ենք զրուցակցի ասած առաջին նախադասությունից և հյուսում նախադասությունների փոխկապակցված մի երկար շղթա: Կարող եք աշխատել երեք կամ չորս սովորողներից բաղկացած խմբերով: Կարող եք աշխատել նաև միայնակ` լարելով ձեր երևակայությունը և պատասխանելով ձեր ընկերների փոխարեն:

Օրինակ`

Ա սովորող – Please lend me 300 drams.

Բ սովորող                    – What will you do if I lend you 300 drams?

Ա սովորող                   – If you lend me 300 drams, I will buy a lottery ticket.

Բ սովորող                    – What will you do with your lottery ticket?

Ա սովորող                    – I will win one million drams with it.

Բ սովորող                   – What will you do, if you win one million drams?

Ա սովորող                   -If I win one million drams, I will buy a computer with all its accessories (a printer, a scan, a projector with its board, a digital camera)

Բ սովորող                    – What will you do if you buy all these?

Ա սովորող                     – If I buy all these, I will be the happiest 14-year-old boy in our district.

Սկսելու համար կարող եք օգտվել այս մտքերից, որոնք կլինեն ձեր շղթայի առաջին օղակները.

If I save enough money, I will leave for the UK.

Տրված են նախադասությունների երկրորդ մսերը: Զուգընկերդ և դու լրացնում եք առաջին մասերը: Լրացնելուց հետո դու կարդում ես քո գրածները, իսկ զուգընկերդ` իրենը:

…. you will see a lot of wild animals.

… you will have an accident

… I will punish you.

… I will send you an email.

…. We will not come to an agreement.

Երկրորդ տիպ

1.Եկեք արտահայտենք մի քանի անիրական ցանկություններ.

What would you wish if you had a time travel machine?

What would you ask Hovhannes Tumanyan, if you met him?

What would you do if you were President of Armenia?

2. Ինչ խորհուրդ կտայիր քո ընկերոջը, եթե նա ասեր`

I am always losing things.

I am in love with her but she takes no notice of me.

I think I will fail my exam in History.

Երրորդ տիպ

Եկեք հետադարձ հայացք գցենք մեր անցյալին և ասենք. «Այ, եթե ես այդպես արած լինեի, այդ հնարավորությունը կորցրա չէի լինի»: “If I had done that, I wouldn’t have lost that chance.”

Լրացրեք առաջին մասերը.

…. I would have become a musician.

….. she would have entered the university.

…. you would have lived a happier life.

Ստորոգյալի համաայնեցումը ենթակայի հետ դեմքով և թվով

The predicate of a sentence usually agrees with the subject in person and number.

 

He speaks several foreign languages.

This book is interesting

These books are interesting

BUT…

if the subject is expressed by a collective noun, a singular verb is used if the group acts together as a unit, and a plural verb is used if the members of the group act as separate individuals. Here are some collective nouns: family, committee, team, crew, staff, army, poultry and so on.

Our family consists of four members.

Our family are having tea now.

This team was organized two years ago.

Today this team are playing very badly.

The predicate of the sentence is always in the plural form if the subject is expressed by the nouns: people, police and cattle.

 

There were a lot of people at the meeting.

The police are looking for the thief.

Some nouns are always used in the plural form and, consequently, the verbs are also used in the plural form: goods, clothes, wages, eye-glasses, spectacles, binoculars, scissors, trousers and so on.

The scissors are in the drawer.

Different goods are sold at the fair market.

The following nouns, on the other hand, are always used in the singular form and, consequently, the verbs that follow them are used in the singular form too: information, advice, progress, furniture, knowledge.

The new furniture has made the flat more comfortable

His advice was helpful.

Different sorts of fruits and vegetables are usually used in the plural form in their general usage.

Potatoes are very expensive this year.

Apples are good for our health.

If the subject is expressed by one of the following pronouns: everybody, everything, nobody, no one, somebody, someone, either, neither , the predicate must be in the singular form.

Everybody was ready to begin the discussion.

Either of these books is interesting.

Neither of them wants to join us.

If all denotes things, the predicate after it is in the singular form, and if all denotes persons, the predicate is used in the plural form.

All is well that ends well.

All were present.

There are some nouns that have the ending s but the predicate after them is in the singular form:   physics, mathematics, news, phonetics and so on.

Mathematics is a difficult subject.

If a sentence has two subjects connected with the conjunction and, the predicate is used in the plural form.

Andrew and Christine were happy in that small town.

 

The predicate agrees with the first subject in number after there is (are)

There is a table and six chairs in the room.

There are six chairs and a table in the room.

If two subjects are connected with with, the predicate agrees with the first subject.

A woman with a little girl was standing in the door way.

If two subjects are connected with either…or, neither…nor, the predicate agrees with the  second subject.

Either he or his friends are always present at our meetings.

Either his friends or he is always present at our meetings.

 

In special questions when the subject is expressed by who or what, the predicate is always in the singular form.

What has made him refuse this proposal?

Who is running towards us?

 

But if who, which and that are relative pronouns, the predicate agrees with the subject in number.

I don’t know the students who are standing outside the dean’s office.

 

After a number of… the predicate is used in the plural form, and after the number of… the predicate is used in the singular form.

A number of students were speaking to the dean.

The number of students in our university increases every year.

 

If the name of a country or the title of a book or film is expressed by a noun in the plural form, the predicate is used in the plural form.

The United States is a powerful country.

The Nights in Kabiria is a touching film.

 

If two or more subjects are expressed by infinitives, the predicate is in the singular.

To sit down at his desk and to create was all that he wanted.

 

If two subjects are connected with as well as,the predicate agrees with the first subject.

The boys as well as the coach were sure that they would win the match.

The boy as well as the teachers was sure of his success.

 

If two subjects are connected with and, the predicate is used in the plural form.

Tom and Jane are in love with each other.

 

But if two things form a close unit, the predicate is in the singular form.

Thread and needle was in her hand.

 

The predicate is in the singular when the subject is expressed by two nouns denoting one person.

 

Her husband and children’s father is the man whom she loves most.

 

 

EXERCISES

Choose the Right Form of the Predicate

  1. Two dollars (is, are) not enough to buy a ticket for the theatre.
  2. The two dollars (is, are) exactly alike.
  3. Mathematics and Physics (is, are) difficult subjects.
  4. Phonetics (is, are) taught at our university.
  5. The girls as well as the teacher (want, wants) to discuss that question.
  6. The coach as well as the players (want, wants) to postpone the match because of the heavy rain.
  7. Either the headmaster or the staff (is, are) always late for the meeting.
  8. Either the staff or the headmaster (is, are) always late for the meeting.
  9. Neither the teacher nor the pupils (hope, hopes) for better results.
  10. Neither the pupils nor the teacher (hope, hopes) for better results.
  11. To go to school and to study (is, are) his favourite occupation.
  12. Great Expectations ( is, are) one of my favourite books.
  13. His wife and his children’s mother (is, are) abroad.
  14. The boys are playing football in the yard.

Who (is, are ) playing in the yard?

15 .Trousers (was, were) first worn in 1815.

16 Japanese economics (is, are) based on high technology.

17. Netherlands (is, are) in North Europe.

18. The jury (was, were) speaking loudly in the corridor.

19. The orchestra ( is, are) playing very well today.

20. The orchestra (was, were ) conducted by Ohan Duryan  last night.

21. The audience (was, were ) still applauding when the actor left the stage.

22. Many (doesn’t, don’t ) stand the feeling of humiliation.

23. Both Martha and Sarah (is, are )happy to receive guests.

24. Neither he nor we (is, are ) eager to see Mr. Brown.

25. Stars on the flag ( is, are ) another symbol of the country.

26. Measles (is, are ) children’s disease.

27. Everybody was present at the meeting, (wasn’t he, weren’t they) ?

28. The news about his arrival (has, have ) troubled me much.

29. Yeritsyan and Sons (sells, sell) food products.

30. Which of them (is, are ) your partner?

Առցանց դաս 3

Ծանոթացեք հետևյալ կապակցող բառերի հետ, գործածեք դրանք ձեր նախադասություններում

according to ըստ, համաձայն
after հետո
although չնայած
apart from բացի, չհաշված
as քանի, որ
as a result of արդյունքում
as … as այնպես … ինչպես, այնքան … որքան
as compared with համեմատած մի բանի հետ
as far as որքանով, որ; մինչև
as for ինչ վերաբերում է
aside from բացառությամբ
as if կարծես
as long as մինչև այն ժամանակ, երբ
as regards Ինչ վերաբերում է
as soon as հենց, որ
as though կարծես
as to ինչ վերաբերում է
as well as ինչպես նաև
at the expense of մի բանի հաշվին
because որովհետև
because of պատճառով
both … and և … և
but for եթե չլիներ
by means of միջոցով
by the time մինչև
by virtue of շնորհիվ
concerning վերաբերյալ
compared with համեմատած
contrary to հակառակ
despite չնայած
directly հենց որ,
due to շնորհիվ
either … or կամ … կամ
either նույնպես, երկուսից յուրաքանչյուրը
except բացի, բացառությամբ
except for բացի (նախադասության սկզբում)
failing մի բան չունենալու պատճառով, եթե մի բան առկա չլինի
following հետևյալ
for քանի որ
for the purpose of նպատակով
for the sake of հանուն
furthermore դեռ ավելին
hardly … when հազիվ … երբ
hence հետևաբար
however սակայն, որքան էլ որ,
if եթե
immediately անմիջապես
in accordance with համապատասխան մի բանի
in addition to ի հավելումն մի բանի
in behalf of հանուն
in case այն դեպքում, եթե
in comparison with համեմատած
in compliance with; in conformity with համապատասխան
in connection with առումով, կապված մի բանի հետ
in consequence of հետևանքով
in consequence հետևանքում
independently of անկախ
in exchange for մի բանի փոխարեն
in favour of ի օգուտ մի բանի
in order that որպեսզի
in relation to վերաբերյալ, ինչ վերաբերում է
in return for փոխարենը
in so far as որքանով որ
in spite of չնայած
in spite of the fact that Չնայած այն բանի, որ
instead փոխարենը
instead of մի բանի փոխարեն
in the course of ընթացքում
in the event of այն դեպքում, եթե
in the name of մեկի անունից
in view of նկատի ունենալով այն, որ
in virtue of շնորհիվ
irrespective of անկախ մի բանից
lest որպեսզի … չ
like նման
moreover դեռ ավելին
neither … nor ոչ … ոչ
neither ոչ մեկը, ոչ մյուսը
Nevertheless այնուամենայնիվ
no sooner … than չհասցնել մի բան անել… երբ
not only … but also ոչ միայն … այլ նաև
notwithstanding that չնայած, այնուամենայնիվ
now that հիմա, երբ
on account of հետևանքով
on behalf of մեկի անունից
on condition that այն պայմանով, որ
on the ground that այն հիման վրա, որ
on the part of մեկի կողմից
opposite to դիմաց, հակառակ
or else թե չէ
otherwise այլապես
owing to շնորհիվ
prior to նախորդող
provided that; providing that
այն պայմանով որ, եթե միայն
regarding վերաբերյալ
saving բացառությամբ, չհաշված
since քանի որ
so as որպեսզի (հետևում է նպատակի պարագա)
not so … as ոչ այնքան … որքան
so far as որքան որ
so long as եթե, այն պայմանով, որ
so that Որպեսզի (հետևում է նպատակի պարագա երկրորդական նախադասությու)
still այդուհանդերձ, այնուամենայնիվ
supposing that ենթադրենք, որ
thanks to շնորհիվ
therefore ուստի
though չնայած
unless եթե … չ
until մինչև … չ
unlike ի տարբերություն
up to մինչև
versus մի բանը մի այլ բանի դիմաց (համեմատելու իմաստով)
via միջոցով (օգնությամբ)
whatever ինչ էլ որ
whenever երբ էլ որ
whereas այն դեպքում, երբ
wherever որտեղ էլ որ
whether թե արդյոք
while մինչդեռ
whoever ով էլ որ
with a view to մտադրությամբ, նպատակով
within մի ժամանակահատվածի ընթացքում
with the exception of բացառությամբ
with the purpose of նպատակով
yet մինչդեռ, այնուամենայնիվ, բայց և այնպես

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: